WIADOMOŚCI

Specyfikacja techniczna toru w Walencji
Specyfikacja techniczna toru w Walencji
Usytuowany w portowej dzielnicy Walencji nowy tor uliczny wydaje się być jednym z najbardziej ekscytujących dodatków w kalendarzu Formuły 1 od lat. Otoczony przez betonowe ściany, składający się z 25 zakrętów tor jest mieszanką szybkich i wolnych sekcji, jednocześnie będąc na tyle szerokim żeby stworzyć dobre okazje do wyprzedzania. Z tego względu dobra prędkość na prostych i stabilność podczas hamowania jest ważnym czynnikiem, jak również dobra przyczepność mechaniczna potrzebna na wolnych i średnio szybkich zakrętach.
baner_rbr_v3.jpg

Aerodynamika
Układ toru sprawia, że zespoły będą używały relatywnie niskiego poziomu docisku, podobnego do tego z Montrealu, gdzie rozegrano Grand Prix Kanady. Możliwe to będzie, gdyż na torze nie ma szybkich łuków, a dobra prędkość jest ważna na długiej prostej położonej z tyłu. Niemniej, dopiero podczas piątkowych sesji treningowych zespoły będą w stanie ostatecznie dopracować ustawienia aerodynamiki, co może zależeć od przyczepności asfaltu.

Hamulce
Tor spodziewany jest być szczególnie wymagający dla hamulców podobnie jak tor w Bahrajnie. Na torze jest sporo mocnych dohamowań z ponad 300 km/h, takich jak przed zakrętami 12 i 17, które są ciasnymi, dwójkowymi łukami. Chłodzenie hamulców także będzie potrzebowało szczególnej uwagi, a zespoły najprawdopodobniej użyją sporych duktów chłodzących.

Ogólne ustawienia
Kierowcy będą potrzebowali czułego i dobrze zbalansowanego bolidu z pewną zmianą kierunku, aby sprostać szybkim skrętom, które są rozmieszczone wszędzie na torze. Ale jak zwykle musi to być połączone z wystarczająco miękkim zawieszeniem, aby dostarczyć dobrej przyczepności mechanicznej potrzebnej na wolnych zakrętach. Na torze znajduje się kilka krawężników, które kierowcy mogą użyć głównie przy wyjściu z zakrętów, ale dopóki kierowcy nie pojawią się na torze ciężko będzie ocenić jaki będą one miały wpływ na ustawienia bolidu. Dobra stabilność podczas hamowania jest również ważna, zwłaszcza pod koniec prostych, gdzie trzeba uniknąć blokowania kół, gdyż na torze jest mały margines błędu.

Opony
Bridgestone dostarczy miękką i super miękką mieszankę dostępną w sezonie 2008, podobnie jak to miało miejsce podczas Grand Prix Węgier. Najbardziej miękkie mieszanki dostarczą dobrej przyczepności, na torze który na początku będzie śliski. Niemniej, tak jak każdy inny tymczasowy tor, można się spodziewać, że nawierzchnia będzie mało przyczepna na początku weekendu i stopniowo poprawiała się, stając się szybsza z każdym okrążeniem, ze względu na zostawianą na niej gumę. Jak na razie zespoły nie mają żadnych danych dotyczących opon, więc rozwój ogumienia i oszacowanie szorstkości asfaltu będzie priorytetem podczas piątkowych sesji treningowych.

Silnik
Kombinacja prostych, wolnych szykan i nawrotów oznaczają, że silnik będzie używany w sposób ‘stop-start’. Spodziewamy się, że około 54 % okrążenia będzie spędzane na pełnej przepustnicy, co jest poniżej średniej w sezonie, więc nie będzie to ciężki test dla jednostki napędowej. Kluczem do dobrego czasu okrążenia nie jest z tego względu moc maksymalna, ale dobry moment, który pomoże bolidom rozpędzić się z wolnych zakrętów wychodzących na proste. Dobre zbalansowanie bolidu będzie więc najważniejsze, aby uniknąć podsterowności na wyjściu z wolnych zakrętów i pozwolić przyspieszać tak szybko jak to możliwe.

Specyfikacja toru
Długość toru 5473,5 metra
Szacowany czas okrążenia 1 min. 37 sek.
Szacowana prędkość maksymalna323,3 km/h
Szacowana prędkość minimalna95,2 km/h
Szacowana prędkość średnia201,3 Km/h
Długość pitlane 657 metrów
Minimalna szerokość na głównej prostej 15 metrów
Minimalna szerokość na reszcie toru 12 metrów
Liczba zakrętów25
Lewych zakrętów11
Prawych zakrętów14

Udostępnij ten wpis Udostępnij na Wykopie Udostępnij na Facebooku Udostępnij na X

24 KOMENTARZY
avatar
Angulo

20.08.2008 15:03

0

Nic nie wiem o tym torze, więc wszystkie obstawienia są po nic, teoretycznie to McLaren ma tu przewagę, bo lubią tory uliczne, ale sam nie wiem co będzie.


avatar
karolVTEC

20.08.2008 15:36

0

Super tor :) już sie go troche nauczyłem nauczyłem i bardzo sie dobrze po nim jeździ :] jest dużo wiekszych dohamowań gdzie można wyprzedzać i dużo szybkich, krótkich zakretów i sekwencji prawy-lewy np. przed mostem gdzie sie jedzie dość technicznie (przed mostem jest też końcówka 1 sektora) a taką jazde lubi Robert :]


avatar
TOTTI

20.08.2008 15:42

0

Prawie jak Monako, miejsca bardzo malo, a takie tory mi sie nie podobaja za bardzo. GP Europy w Valencii to nie bedzie to samo co Nurburgring.


avatar
walerus

20.08.2008 15:44

0

ciekawe ile bryk wykluczy ten tor....?


avatar
karolVTEC

20.08.2008 15:45

0

P.S. gdy dodawałem swój komentarz filmiku jeszcze nie było :P


avatar
kempa007

20.08.2008 15:52

0

byl od poczatku ;-)


avatar
kosik

20.08.2008 16:08

0

Valencia i Monaco są najlepsze... tam okazuje się które bolidy są najlepsze.


avatar
jarwar

20.08.2008 16:46

0

Pojechany tor, szykuje sie niepoważne GP! Bravo VALENCIA!


avatar
F1KLIN

20.08.2008 17:34

0

Już sobie wyobrażam Nelsona na tym torze.Będzie się działo


avatar
tomekmagic

20.08.2008 18:19

0

a ja tam bede... jesli ktos z polski tez to dajcie znac


avatar
granat88

20.08.2008 18:22

0

KOsik chyba mówisz o kierowcach


avatar
totalfun

20.08.2008 18:37

0

Dla mnie ten tor to druga Kanada. Będzie się działo... A wygra bezapelacyjnie Lewis ;D


avatar
yarzyna

20.08.2008 19:03

0

no tor jest całkiem ciekawy ale wymagający i od kierowcy i od bolidy ale zdecydowanie od kierowcy tak mi się wydaje... no i tylko się zastanawiam czy podczas GP Nakajima, Coulthard, Piquet Jr. cosik nabroją na torze... bo tor chociarz nowy wydaje się być torem, który nie wybacza jakichkolwiek błędów... pozdrawiam... ;)


avatar
jaros69

20.08.2008 19:11

0

po takiej przerwie wszyscy mają "apetyt" na GP Taki tor może spowodowac wiele niepodzianek... Po goryczy GP Węgier liczę na lepszą forme Kubicy i Ferrari ( może Kimi bedzie wypoczęty )


avatar
axel

20.08.2008 19:44

0

Może mi ktos podac jakaś stronke gdzie można obejrzec treningi i wyscig F1.


avatar
piotrulek84

20.08.2008 20:32

0

Boję się o rozwój bolidu BMW :( Oby Robert miał możliwość walczyć-tor pasuje pod niego; zobaczymy co pokaże. Maki cholernie mocne się wydają i bardziej im tor pasuje niż Ferrari. Lewis może być tu mocny....A JA I TAK MARZĘ O TYM, ŻEBY POPEŁNIŁ BŁĄD, KTÓRY BĘDZIE GO DUŻO KOSZTOWAŁ :)


avatar
mirror

20.08.2008 20:47

0

Axel tu masz adres strony (http://www.meczyki.pl/home.php) gdzie są transmisje F1 i nie tylko. Zawsze kilka możliwości. Od strony WWW po playery. Zapoznaj się i oglądaj. Pozdro.


avatar
Supek

20.08.2008 21:07

0

No muszę przyznać, że jestem pod wrażeniem tego toru...zużycie opon będzie miało kolosalne znaczenie....25 zakrętów mówi samo za siebie...są takie sekcje gdzie sie przechodzi zakręt w zakręt więc mała pomyłka i optymalny tor przejazdu bierze w łeb....dla mnie bomba...to może być bardzo ciekawe GP...


avatar
gigi

20.08.2008 21:10

0

Tor wygląda bardzo ładnie dlatego można się spodziewać ciekawego weekendu bo w piątek już może się coś dziać ze względu na to, że kierowcy będą się uczyli nowego toru. Nawet najlepszy symulator nie odda w pełni specyfiki obiektu. Faworytem może być Ferrari ponieważ w Monaco pokazali, że nie boją się ulicznych torów zdobywając pierwszy rząd w kwalifikacjach.


avatar
casper666

20.08.2008 22:00

0

bedzie ciekawie :) ale chyba Kubicy bedzie odpowiadał ten tor:)


avatar
Dagmara_W

20.08.2008 22:33

0

jeszcze dwa dni i sie zobaczy ale zapowiada sie bardzo ciekawie


avatar
Corvin

21.08.2008 00:41

0

Supek..dokladnie..wspieram i popieram spostrzezenie !!!..90 stopni po krotkich prostych i jedna dluga prosta a la Spa :)) oj bedzie sie dzialo :))..i nie ma mocnych i cwanych..moze ten tor pokaze kto naprawde umie jezdzic :)


avatar
Corvin

21.08.2008 00:49

0

P.S. a czy ktos zajrzal moze w forecast ? :))..co najmniej w kwalifikacjach moze byc ciekawie......


avatar
sivshy

21.08.2008 16:29

0

casper666, Kubicy tor nie musi odpowiadać, bo radzi sobie świetnie wszędzie, jeśli bolid sprawuje się dobrze. Pytanie, czy nowy pakiet aero, który ktoś wypatrzył pozwoli mu osiagnąć zadowalający wynik. Btw, formula1.pl wraca do dawnego poziomu. Pojawiają się ciekawe felietony, i trochę danych technicznych. Tak trzymać :)


zaloguj się, by pisać komentarze

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

zarejestruj się
LOGOWANIE
Odzyskaj hasło
REJESTRACJA
Ten adres będzie wykorzystywany podczas logowania się do portalu